Tonari no Totoro



Min granner Totoro som filmen heter på svenska, har ryktet att vara världens bästa barnfilm.

Systrarna Satsuki och Mei flyttar tillsammans med deras pappa till ett övergivet hus. Deras mamma är svårt sjuk i turberkulos på ett sjukhus. Året är 1958 på landsbygden i japan. I Huset finns det många magiska väsen men det riktiga magiska finns i skogen utanför huset. Det är nämnligen där den troll liknande varelsen Totoro bor.

Det är genom Satsukis och Meis ögon som vi får se världen. Filmen har vuxna karaktärer med men endast när dom behövs och när dom gör det så möts barnen med klockhet och frihet och blir aldrig hånade av dom äldre. När flickorna möter totoro så förvandlas väntan på en bra film sann. Leendet skapas och man vill se mer av denna skogssjäl.



Hayao Miyazakis är en fantastiskt animerare och regissör. Hans kärlek och känslan för naturen är så stark. Allting hänger samman och är så besjälat.

Jag älskade denna film. En underbar film. Om äldre kan tycka att den är så bra att den kallas världens bästa barn film så kan jag tänkta mig att många barn gillar denna. Jag önskar att jag hade sett denna när jag var mindre och fått njuta av den då.

Hayao Miyazakis har gjort flera andra bra filmer men det är den här som räknas som hans bästa verk. Jag har sett allt han har gjort och gillat allt.

Jag kan rekomendera Spirited Away som handlar om Chihiro och hennes föräldrar som stannar vid en avlägsen och övergiven rastplats. Men när kvällen faller så har föräldrarna förvandlats och Chihiro börjar själv ändras. Hon får ett löfte om hjälp att bryta förbannelsen och måste under tiden jobba på ett badhus för gudar och andar.

Jag kan fortsätta att berätta om alla andra filmen men jag lär säkert skriva nått nytt inlägg senare.

Hayao Miyazakis filmer är rent ut sagt

Underbara!








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0